Opublikowane: 2024-12-271

Soborowe inspiracje i ich recepcja w nauczaniu i działalności katechetyczno-pedagogiczniej ks. Józefa Grygotowicza

Elżbieta Młyńska
Studia Teologii Dogmatycznej
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.15290/std.2024.10.04

Abstrakt

Ksiądz prałat Józef Grygotowicz, kapłan Archidiecezji Białostockiej w latach 1974-2008 odegrał znaczącą rolę w kształceniu i wychowaniu katechetów w duchu Soboru Watykańskiego II. Sam uczestniczył w katechezie od najmłodszych lat doświadczając religijnego wychowania w rodzinie, potem nauczania prawd wiary w szkole i jednoczesnego  pogłębiania wiary w duszpasterstwie parafialnym oraz  wychowania w duchu św. Jana Bosko w gimnazjum. W roku 1953 wstąpił do archidiecezjalnego seminarium duchownego i po święceniach przez kilka lat katechizował. W duchu teologii soborowej ukształtowały go studia pastoralne w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim pod kierunkiem księdza Franciszka Blachnickiego, jak również wieloletnie posługiwanie w założonym przez niego Ruchu Światło-Życie. Od 1974 sprawując funkcje archidiecezjalnego wizytatora nauki religii, dyrektora wydziału katechetycznego, dyrektora kolejnych instytutów teologicznych a zarazem wykładowcy katechetyki formował intelektualnie, praktycznie i duchowo katechetów. Teoretyczne podstawy wychowania wyprowadzał z eklezjologii ukazującej Kościół jak wspólnotę, a katechetę jako głosiciela słowa Bożego. Katechetów kapłanów, osoby świeckie i konsekrowane wychowywał systemowo w duchu eklezjalnym.

Słowa kluczowe:

uczeń, wychowanek, katecheta, Kościół, wspólnota, katechumenat, wychowawca, wychowanie eklezjalne

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Młyńska, E. (2024). Soborowe inspiracje i ich recepcja w nauczaniu i działalności katechetyczno-pedagogiczniej ks. Józefa Grygotowicza. Studia Teologii Dogmatycznej, 10, 41–66. https://doi.org/10.15290/std.2024.10.04

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.